Sunday, October 5, 2008

Hidayah Iman Amal

"Nama anak-anak kau ni tak ada konsep langsung, kau tengok nama anak kawan kita tu semua bermula dengan huruf A, baru ada konsep" kritik seorang kawan.
"Nama-nama anak kami ada kisah tersendiri, dengarlah kisahnya dulu" ujar saya.

Kisahnya seperti berikut.
Pada suatu hari seorang hamba Allah berdoa memohon kepadaNya supaya dilimpahkan petunjuk dan Hidayah dari Allah. Setelah mendapat Hidayah, beliau menamakan anaknya Nurul Hidayah yang bermaksud Cahaya Petunjuk Allah dengan harapan sempena dengan kelahiran anak sulungnya ini Allah terus melimpahkan petunjuk dan Hidayahnya.
Setelah mendapat Hidayah, beliau berusaha untuk meningkatkan imannya, kerana apalah Hidayah tanpa Iman. Setelah dikurniakan anak kedua beliau menamakan anaknya Iman Sofiyah, Iman bermaksud keyakinan atau iman sementara Sofiyah ialah suci bersih. Dengan kehadiran Iman ini diharapkan Imannya semakin bertambah.
Kemudian beliau dikurniakan anak ketiga dan beliau menamakannya Amal Nadhirah. Amal ialah perbuatan dan Nadhirah berseri-seri. Semoga dengan kehadiran Amal, amal ibadatnya bertambah. Semoga Amal kami menjadi amalan soleh.
Semoga kehadiran Hidayah, Iman dan Amal membawa kami ke arah takwa.Semoga mereka menjadi anak-anak yang solehah.

No comments:

Related Posts with Thumbnails