Saturday, January 30, 2010

Cabaran Bukit Unggul



Jam 7.00 pagi tadi Team Prima Saujana mula bergerak untuk menyahut Cabaran Bukit Unggul . Dari Prima Saujana kami berkayuh ke MPKj dan seterusnya ke Bukit Unggul. Keliling padang golf dua pusingan. Jarak sehala +-23 sehala dan 10km pusing padang golf. Jarak keseluruhan +-55km.

Team Prima hari ini diwakili oleh Tuan Sham (Fuji), Tuan Suhaimi (Fuji), Tuan Ridhuan (BMC), Tuan Fadil (Legacy), Tuan Shahrul (Merida), Tuan Rosli (T-Bolt) dan saya (Freelander). Jumlah peserta 45 orang termasuk Dato' Hasan Nawawi (YDP MPKj - Datuk Basikal). Dato' Hasan Nawawi Abdul Rahman mengelilingi dunia berbasikal pada tahun 1990-an. Beliau memegang rekod mengelilingi dunia dalam masa 388 hari. Rekod beliau bakal lebur mulai 1 Julai ini bila Tuan Aswad dan Tuan Khalid akan mula mengelilingi dunia untuk mencapai rekod 288 hari. Mereka berdua ialah anak didik Dato' Hasan.

Dato' memberi briefing sebelum kayuhan di mulakan dari MPKj. Beliau juga menjemput kami untuk berkayuh mengelilingi Pulau Pangkor minggu hadapan.

Team Prima Saujana Sebelum kayuh dari MPKj.

Geng Road Bike termasuk kawan-kawan MBA.

Sebahagian Team MPKj.

Ini adalah kayuhan beramai-ramai pertama bagi TPS. Biasa kami hanya berkayuh di lebuhraya SILK atau LEKAS. Kayuhan ramai tidak memenatkan bila berada di dalam peloton yang besar. Boleh berkayuh dengan santai.

Saya cuba berkayuh dan sempat menjeling Motor Marshal. Kelajuan antara 35-40km sejam. Boleh tahan juga. Gambar diambil sambil berkayuh. Bahagian depan peloton.

Berhenti sebentar berhampiran UKM untuk ambil gambar. Kelihatan 2 dari 4 orang cyclist wanita staf MPKj. Kelihatan Tuan Fadil mendahului peloton di belakang.


Tuan Suhaimi. Visual kurang memuaskan kerana salah setting kamera.


First stop, Institut Nuklear Malaysia. Perkara pertama dibuat ialah makan Power Energy Bar iaitu buah kurma yang saya bawa. Pemberi tenaga berterusan.

Bergambar dengan semua cyclist di depan Institut Nuklear Malaysia.


Gambar kenangan dengan Dato' Hasan Nawawi.

Konvoi dengan memang istimewa kerana kayuhan diiringi oleh abang-abang Marshal bermotosikal dari MPKj. Kami tidak perlu berhenti di lampu merah kerana abang Marshal telah menghentikan laluan trafik. Terasa macam sedang berlumba dalam Le Tour De Langkawi pula. Orang ramai pula kelihatan seronok dan tersenyum melihat kami berkayuh. Satu pengalaman yang indah.



Ambil gambar sendiri ketika berkayuh. Kelihatan letih tapi steady. Kelihatan ramai rider di belakang.



Menghampiri Club House Emville Golf .



Welcome Banner.



Gambar jersi merah.




Sumbangan jersi dan beg dari Emville Resort.



Jersi merah pun bertukar biru. Letih dan lenguh kayuhan terasa hilang dengan penghargaan dari tuan rumah. Terima kaish Emville dan MPKj.

Cabaran Bukit Unggul yang sebenarnya. Saya menyertai kayuhan ini adalah untuk membuat satu eksperimen. Saya hanya menggunakan basikal yang berharga RM380.00. Basikal paling mahal dalam katuhan ini ialah Bianchi Road Bike berharga RM30,000.00. Beratnya hanya 7.8kg. Saya ingin mengetahui sejauh mana basikal mahal dan basikal murah berbeza. Ternayat walaupun menggunakan basikal murah saya masih lagi dapat besaing dengan basikal mahal untuk kayuhan seperti ini (for fun and exercise). Saya bukannya mahu berlumba walaupun kadang kala saya suka berkayuh laju. Basikal mahal tidak menjanjikan kita mampu berkayuh dengan baik. Basikal murah pula tidak bermakna ketinggalan di belakang. Saya telah membuktikan di dalam kayuahn ini. Semasa kayuhan mengelilingi Bukit Unggul ini kadang kala terasa mahu berhenti kerana keperitan mendaki bukit. Tetapi semangat juang lebih penting dari basikal. Ada juga basikal mahal yang berhenti berkayuh. Saya juga terasa mahu quit tetapi saya cuma memberi semnagat kepada diri sendiri untuk terus berkayuh. Eksperimen ini saya akan ceritakan dengan lebih lanjut dalam buku saya Sederhana Tetapi kaya yang sedang saya usahakan. InsyaAllah bakal disiapkan tidak lama lagi. Doakan kejayaan untuk kami.



Team Prima Saujana dengan jersi sponsor. Teruskan kayuhan untuk membina stamina. Gunakan stamina yang baik untuk beribadah kepada Allah. Kayuh-kayuh juga, ibadat kepada Allah jangan lupa.

2 comments:

Che Li said...

laaa, patutlah beskal banyak kat umah aku tu. Nko pun ader rupanya. Awat tak singgah umah aku.. minum air masak. Kurma pun banyak lg kat umah tu... he he

Azemi Ali said...

Salam Che Li,

Lain klai kitaorg serbu rumah Che Li. Takkan air masak je kot..hehe

Related Posts with Thumbnails