Saturday, September 20, 2008

MALAM INI LAILATUL QADR?

Ceramah Penerapan Nilai Islam (CPNI)
19 September 2008
Ustaz Norazan

Tahun 2008/1429 Hijrah - Tahun ini 1 Ramadhan di seluruh dunia disambut pada 1 September 2008. Fenomena ini terjadi setiap 33 tahun sekali. (Sama dengan umurku sekarang, sekali lagi akan terjadi pada usiaku 66 tahun itupun jika masih hidup.)

Mengikut kiraan ilmu falak Sheikh Daud Fatani (Diriwayatkan beliau tidak pernah ketinggalan beribadat pada Lailatul Qadr sepanjang hayatnya), Lailatul Qadr (LQ)adalah seperti berikut :

Jika 1 Ramadhan jatuh pada hari Ahad atau Rabu - LQ adalah pada malam 29 Ramadhan
Jika 1 Ramadhan jatuh pada hari Selasa atau Jumaat - LQ adalah pada malam 27 Ramadhan
Jika 1 Ramadhan jatuh pada hari Khamis - LQ adalah pada malam 25 Ramadhan
Jika 1 Ramadhan jatuh pada hari Sabtu - LQ adalah pada malam 23 Ramadhan
Jika 1 Ramadhan jatuh pada hari ISNIN - LQ adalah pada malam 21 Ramadhan
Ramadhan tahun ini bermula pada hari isnin bersamaan 1 Sep 2008, Adakah Malam ini Lailatul Qadr? Hanya Allah yang Maha Mengetahui. Cuma kita boleh mengambil kesempatan untuk beribadat sepanajang malam ini kerana malam ini malam minggu, esok cuti.

Tanda Tanda LQ
Tak sejuk, tak panas, tenang, tidak kendegaran lolongan anjing, tidak nampak kerlipan bintang di langit kerana langit cerah. Keesokannya matahari tidak terik.

Strategi LQ
1. Azam dan kesungguhan. Tanamkan azam dan kesungguhan untuk mencari dan beribata pada LQ.
2. Bila ada azam akan timbul perancangan. Dimana nak beriktikaf? Apakah jenis ibadah yang hendak dibuat pada malam itu? Ibadah yang afdhal :
Baca Al-Quran, Zikir, Solat Sunat - Tahajud, Tasbih, taubat, Hajat, Witir dll, Doa - doa yang baik "Ya Allah engkau tuhan yang maha pemaaf, berikan aku kemaafanMu".
Ibadat yang paling sedikit ialah Solat Isyak berjemaah, Solat Terawih berjemaah dan Solat Subuh berjemaah di masjid /surau.
3. Cari teman / keluarga yang soleh untuk beribadat bersama-sama.
4. Ambil cuti pada 10 hari akhir Ramadhan jik boleh. Di Arab Saudi, jordan, Palestin dan banyak negara Arab lain , 10 akhir Ramadhan adalah cuti umum untk membeolehkan rakyatnya mencari LQ. Mereka akan mula bekerja pada 3 Syawal.
5. Persiapan raya hendaklah dilakukan awal sebelum 10 akhir Ramadhan untuk menumpukan hanya pada ibadat pada 10 hari terakhir.

"Ya Allah aku ingin beribadat kepada Mu pada Lailatul Qadr"

No comments:

Related Posts with Thumbnails