Sunday, September 7, 2008

Nota Kuliah - Tazkirah Terawih

05 Sep 2008 / 06 ramadhan 1429

Ustaz Ahmad Yahya

Surau Jenaris, Kajang


Syafaat


Antara intipati kuliah ini ialah :

1. Syafaat yang paling besar ialah Syafaat Nabi Muhammad S.A.W ke atas umatnya. Nabi mempunyai lima jenis syafaat dan syafaat yang paling besar ialah Syafaat Uzma.

2. Para wali/anbiya'/alim ulamak juga boleh memberi syafaat di akhirat.

3. Para Syuhada juga boleh memberi syafaat. Ada riwayat yang mengatakan para syuhada boleh memberi 70,000 ribu syafaat.

4.Al-Hafiz juga boleh memberi syafaat kepada kaum keluarganya yang beriman kepada Allah.



Umat Islam juga boleh mendapat syafaat dari amalannya iaitu

1. Puasa - Umat Islam yang puasa dengan puasa yang sebenar-benarnya kerana Allah Taala. Puasa dengan seluruh anggotanya. Bukan hanya puasa yang tidak makan dan minum tetapi meliputi hati, mata, kaki,tangan dan seluruh anggota badan. InsyaAllah syafaat puasa ini akan menjelma di Padang Mahsyar memberi syafaat kepada orang yang berpuasa.

2. Syafaat Al-Quran. Al-Quran boleh memberi syafaat tetapi ia mempunyai 3 tuntutan.

i - Tuntutan dengan lidah - iaitu umat Islam hendaklah membaca Al-Quran dengan lidahnya. mempelajari Al-Quran dan senantiasa memperelokkan bacaannya dengan pembelajaran ilmu Al-Quran seperti Tajwid dan Taraanum.

ii - Tuntutan Akal - Selain membaca Al-Quran, umat Islam hendaklah menggunakan akal fikirannya untuk mendalami , menghayati dan mengkaji segala yang terkandung di dalam Al-Quran.

iii - Tuntutan hati - Umat Islam hendaklah menghayati Al-Quran dengan hatinya agar ia menjadi orang-orang yang bertakwa dan melaksanakan segala Suruhan Allah dan menjauhi segala larangan Nya.

Al-Quran akan memberi syafaat di akhirat jika umat Islam melaksanakan ketiga-tiga tuntutan ini.


Mungkin ada kekurangan dalam catatan ini. Segala yang baik itu datang dari Allah dan segala yang lemah datang dari kelemahan saya sendiri. Wassalam.

No comments:

Related Posts with Thumbnails