Sunday, April 5, 2009

Persediaan Fizikal Haji

Pagi semalam kami berempat orang dari Maplegold berbasikal di kawasan Prima Saujana yang belum dibangunkan. Kawasan berbukit yang baru ditebang pokok getah. Agak mencabar. Bukitnya terlalu curam dan jalan tidak rata. Maklumlah off-road pertama saya. Bukit ini dapat ditawan dalam masa setengah jam.

Pagi tadi kami bertiga berbasikal pula di lebuhraya SILK. Jarak jauh yang pertama untuk saya. Lebih kurang 25KM mengikut kiraan CATEYE Tuan Ridhuan. Kawasan berbukit di sini agak mencabar tetapi amat santai bila menuruni bukit. Lebih kurang sejam kayuhan dapat dihabiskan.

Selepas berkayuh kaki terasa agak tegang dan keras. Rasa kaki tegang seperti selepas menamatkan satu umrah. Umrah biasa boleh ditamatkan dalam masa kurang lebih 3 jam. Menaiki bas atau teksi ke Tanaim untuk berniat di Miqat. Solat sunat ehram dan menaiki teksi yang sama balik ke Haram. Tawaf 7 pusingan , solat sunat tawaf, berdoa, minum air zam-zam, saei dari bukit Safa ke Marwah sebanyak 7 kali (lebih kurang 3.5km) dan akhir sekali bercukur/bergunting. Semua rukun hendaklah dilakukan dengan tertib mengikut susunannya. Biasa umrah boleh tamat dalam masa 3 jam ketika luar musim haji.

Saya pernah mendengar ada jemaah yang boleh membuat hingga 3 umrah sehari iaitu satu ketika selepas subuh, satu umrah selepas asar dan satu lagi selepas isyak. Saya belum mampu. Lepas satu umrah kaki pun dah cukup tegang dan keras. Paling banyak cuma pernah buat 2 umrah sehari iaitu lepas subuh dan asar. Waktu paling baik ialah selepas subuh kerana waktu yang panjang sebelum zuhur. Lepas asar juga ok keran asar awal kira-kira jam 3:15 ptg dan maghrib jam 7.15 malam. Waktu berbeza mengikut musim sejuk atau musim panas.

Selepas berkayuh saya dan keluarga ke Masjid Jamek Kajang untuk meneruskan kursus haji minggu ke 4. Hari ini sepatutnya belajar mengenai rukun umrah tetapi semua penceramah di jemput oleh TH untuk muzakarah Haji. Slot digantikan dengan ceramah kesihatan. Banyak tips-tips diberi oleh penceramah yang merupakan seorang doktor.
Menurut urusetia ada 577 jemaah yang mengikuti kursus di sini. Tapi masih ramai yang belum mendaftar dan baru mengikuti untuk minggu pertama.

Persiapan fizikal amat penting untuk menunaikan fardhu haji. Penceramah pagi tadi juga menasihatkan bakal haji supaya berjalan kaki 3-5km selepas subuh 4 kali seminggu sebagai persiapan haji.

No comments:

Related Posts with Thumbnails