Saturday, April 4, 2009

Terbakar


Hari ahad lepas. Malam isnin. Kira-kira jam 10.30 malam. Saya sedang melayari internet dan berkira-kira untuk masuk tidur awal. Tiba-tiba kedengaran suara orang menjerit dan bertempik dari luar rumah. Saya bingkas bangun dari kerusi dan menjenguk di tingkap bilik tidur. Kelihatan api yang marak di hadapan sebuah rumah lot tepi yang belum berpenghuni. Jaraknya hanya beberapa meter di hadapan rumah. Rumah terbakar! hati saya berdetik. Saya mengejutkan isteri yang sudah terlelap semasa menidurkan anak dan memberitahu beliau mengenai kebakaran itu.

Saya keluar rumah dan berjalan ke arah api yang tengah marak. Jiran-jiran telah ramai berkumpul menyaksikan api yang marak. Jelas kelihatan api menjulang membakar sebuah kereta proton tiara. Kami tidak dapat memadamkan api kerana ianya terlalu marak dalam masa yang singkat. Kami menjauhkan diri kerana bimbang kereta akan meletup. Beberapa letupan kecil berlaku.

Bomba telah dipanggil tetapi setelah 15 minit berlalu mereka belum tiba. Keadaaan agak cemas kerana api hampir merebak ke rumah kosong. Pagar rumah kelihatan terbakar. Mujur pagarnya dibuat daripada stainless steel, jadi api tidak dapat merebak dengan cepat. Api terus menjulang hingga lebih kurang 5 meter tinggi.

Kedengaran bunyi siren bomba. Kami agak lega kerana bantuan hampir tiba. Tetapi bantuan yang ditunggu tidak segera datang. Bunyi siren tiba-tiba senyap. Rupa-rupanya bomba tersesat. Habis satu Prima Saujana dipusingnya. Setelah setengah jam panggilan dibuat baru bomba tiba. Adakah bomba tidak menggunakan GPS. Mungkin tidak.
Sekurang-kurangnya gunalah google earth, walaupun percuma perumahan kami boleh dilihat dengan jelas dengan perisian ini.

Jiran-jiran bercerita. Anak tuan punya kereta sedang membaiki kereta tersebut. Tiba-tiba short circuit, percikan api terjadi dan api kecil membakar bahagian enjin. Beliau mengambil sebaldi air dan terus menyimbah api tersebut. Hasilnya bukannya api padam tetapi lebih marak lagi. Dalam sekelip mata kereta terbakar terus.

Bomba mengambil masa 10 minit sahaja untuk memadamkan api. Ketua pasukan bomba itu memberi tips " Kalau berlaku perkara macam ni, ambil tuala tebal, basahkan dan tutup atas percikan api tersebut. Ini akan memadamkan api tersebut. Saya belajar satu ilmu baru malam itu.

Moral of the story.
1. Periksa pendawaian kereta anda. Kereta yang telah rosak pendawaiannya amat mudah terbakar.
2. Bomba perlu ada GPS untuk mengelakkan tersesat. Malam itu tiada kehilangan jiwa berlaku. Jika berlaku kehilangan jiwa pasti lebih tragis jika ianya disebabkan bomba sesat.
3. Kawasan perumahan perlu ada fire extingusher untuk membantu memadam api dengan cepat. Mungkin boleh bekerjasama dengan pihak bomba mengenai perkara ini.

No comments:

Related Posts with Thumbnails