Wednesday, October 21, 2009

Bonus




Musim bonus tiba kembali.Kerajaan telah mengumumkan bonus begitu juga syarikat swasta. Terkenang kisah isteri saya mengenai bonus tahun lepas.
Ketika itu di tempat kerja isteri saya, bossnya telah berjanji akan memberi bonus besar. Beliau begitu percaya dengan janji itu. Bonus besar menjadi impian.
Bila tiba hari bonus, beliau amat kecewa kerana janji hanya tinggal janji. Bonus besar tidak diberi.Sudahlah janji tidak ditepati, bonus beliau terima juga paling rendah dalam history. Pegawai lain dapat bonus besar seperti dijanji.Beliau amat kecewa, sedih, tertekan, bersangka buruk, menyalahkan nasib dan fikiran bercelaru. Hari menjadi kelam, rasa kecewa dan marah menyelubungi keadaan.Kalau ikutkan pengiraan bonusnya kurang RM8,000.00.

Hari itu beliau sempat juga ke kuliah zohor. Seorang Ustaz mengajarkan sepotong doa yang diamalkan oleh Ummu Salamah ketika kematian suaminya, yang bermaksud :
"Ya Allah Ya Tuhanku, Kurniakanlah kepadaku ketabahan di atas musibah yang menimpa ke atas diriku dan gantikanlah yang terbaik bagiku selepas ini".
Beliau membaca doa itu saban hari dan waktu untuk menenangkan fikiran. Namun rasa kecewa dan marah masih menguasai diri. Hampir sebulan perasaan kecewa dan marah ini menghuni sanubari. Saban waktu di rumah dan pejabat topik bonus menjadi rungutan.
Hingga suatu hari di satu kuliah zohor yang lain, seorang Ustaz bercerita mengenai kisah semut dan Nabi Sulaiman A.S. Semut pun tidak percayakan janji manusia kerana semut yakin rezeki bukan ditentukan manusia tetapi ditentukan Allah.
Isteri saya tersedar. Rezeki bukan boss yang tentukan tetapi semuanya ditentukan Allah.Kini dia redha dengan ketentuanNya.

Masa berlalu. Lebih kurang tujuh bulan kemudian, isteri saya menerima satu emel dari syarikat. Satu kejutan. Tak disangka-sangka. Beliau mendapat kad jemputan menjadi tetamu Allah (umrah)bernilai RM8,000.00. Beliau memenangi satu kempen promosi.Hasil usaha beliau mempromosi produk syarikat tahun lalu. Kalau ikutkan logik akal agak sukar untuk menang kempen ini kerana saingan yang amat sengit.Namun rezeki ditentukan Allah.

Rupa-rupanya rezekinya memang ada. Cuma Allah simpan seketika. Jikalau RM8,000.00 itu diterima 7 bulan sebelumnya pasti LCD TV dan Home Theatre menjadi sasaran.Itulah yang diangan-angankannya apabila boss membuat janji. Namun Allah itu Maha Pengasih lagi maha Penyayang, RM8,000.00 itu menjadi perantaraan untuk pengajaran yang tak terperi di bumi Ilahi. Hasil perjalanan Umrah itu masih terasa hingga kini. Kami dijemput menjadi tetamu Allah walaupun wang simpanan dan ilmu memang tidak mencukupi.

Kini musim bonus datang lagi, kali ini beliau redha. Tidak mengharapkan janji manusia, kerana manusia memang suka berjanji dan suka pula memungkiri. Rezeki kecil atau besar semuanya Allah yang tentukan.

Pertama kali diterbitkan pada 19 Sep 2008.

3 comments:

Atikah said...

Salam en Azemi...

Bila Allah turunkan hujan, kita tertanya2 ke mana hilangnya matahari... rupanya Allah nak hadiahkan kita pelangi.... :)

Setiap yang berlaku ada hikmah yang tersembunyi... Alhamdulillah.... Beruntungya Pn Sarah... Allah kurniakan perancangan yang lebih baik untuknya...

Azemi Ali said...

Salam cik Tika,

Alhamdulillah. Terima kasih.

myoliza said...

kisah yg bagus utk kita lebih berfikir,..sesungguhnya Allah itu Maha Mengetahui Yang Terbaik utk diri kita kan,...kita selalu lalai dan merungut,,..tapi lebih indah dan manis bila kita bersyukur dan redha dgn ketentuanNYA.Alhamdullillah

Related Posts with Thumbnails