Thursday, October 22, 2009

Gunners Dalam Kenangan




Saya adalah seorang peminat bolasepak. Saya meminati pasukan bolasepak Arsenal dalam Liga Inggeris (BPL). Arsenal adalah sebuah kelab yang telah diasaskan pada tahun 1903 di London oleh sekumpulan pekerja kilang. Lambang Arsenal ialah meriam atau juga dikenali sebagai "The Gunners".
Saya telah lama meminati pasukan ini. Saban minggu saya meluangkan masa lebih kurang 2 jam untuk menonton pasukan kesayangan saya beraksi dalam BPL pada hujung minggu. Pada hari bekerja pula saya sanggup bangun jam 3 pagi semata-mata untuk menonton pasukan ini beraksi dalam Champions League.
Peminat-peminat bolasepak nuetral juga sukakan Arsenal kerana corak passing dan menyerangnya yang pantas dan menghiburkan. Walaupun mempunyai bajet yang ketat dan terhad, pasukan ini berjaya bersaing dengan pasukan-pasukan lain di Eropah. Pasukan ini tidak pernah berbelanja besar untuk membeli pemain. Sebaliknya, hanya berbelanja untuk membeli pemain muda dan kemudiannya di asuh menjadi pemian bolasepak ternama.
Kejayaan terindah Arsenal ialah pada musim 2004 bila menjuarai BPL tanpa kalah sekalipun dalam 38 perlawanan liga. Pasukan itu digelar "The Invincibles".
Pemain yang terhebat Arsenal pernah beraksi bersama Arsenal ialah Thierry Henry. Beliau diundi sebagai pemain terbaik Arsenal sepanjang zaman. Beliau juga memegang rekod pemain yang paling banyak menjaringkan gol dalam sejarah Arsenal dengan 214 gol.
Sekarang pemain Arsenal yang paling berpengaruh ialah Cesc Fabregas.Pemain berusia 21 tahun berasal dari Sepanyol. Beliau telah lima tahun bermain untuk pasukan ini sejak berusia 16 tahun.
Menonton bolasepak memang menghiburkan. Dan juga melalaikan. Bukanlah menjadi keutamaan seorang Islam untuk menonton bolasepak. Keutamaan seorang Islam adalah untuk beribadah kepada Allah. Saya sudah lama tahu yang sukan dan hiburan adalah sebahagian dari protokol Yahudi untuk melalaikan umat Islam tapi saya hanyut dalam arus kelalaian.
Mulai hari ini saya akan tinggalkan bolasepak. Selamat Tinggal Arsenal. Mungkin peminat Man United gembira bila seorang lawan ketat mereka telah tiada. Bolasepak dan hiburan bukan lagi keutamaan dalam hidup saya. Semoga Allah menetapkan pendirian saya ini. Masa yang selama ini dihabiskan untuk menonton bolasepak dan melayari lawan web berkenaan bolasepak akan digunakan untuk aktiviti yang lebih produktif seperti membaca Al-Quran dan membaca buku.Saya telah tamatkan saluran sukan Astro. Kalau ikutkan hati nak tamatkan semuanya tapi bila kenangkan saluran Astro Oasis saya kekalkan juga basic package kerana banyak yang boleh saya belajar melalui saluran Astro Oasis seperti rancangan Kalam Suci dan Jemputan Umrah.
Selamat Tinggal Gunners.

Pertama kali diterbitkan pada 27 Okt 2008

2 comments:

Y.O.R.I.E said...

salam en mie
hmm..ape nak kate ekk,,dulu sy yg pown ader addict yg same.. boleyh kate sy ni KAKI Bola vers pompuan..
wah konon nye sy ni AC Milan, Arsenal,Liverpool dan Barcelona #1 fans lah...
tipu lah kalu sy kate sy x pnah stay up 2,3 pg pasal nk nengok bola nih...

lpas tu sy pown cam tesedar..sume tu wasting tyme n tesgt la x seswai bwat ank muda mcm sy (lg2 pmpuan) untk hbiskan 1/3 mlm dpn tibi..

skarg sy lgsung x mek pot bola2 lg..n Alhamdulillah bwat en Mie jgak.. moga2 rmai lg yg akn sedar..
:)

Azemi Ali said...

Salam Karra @ YORIE

Terima kasih.

Related Posts with Thumbnails