Sunday, September 7, 2008

Mukjizat Al-Quran - Burung




Kisah yang ingin dipaparkan ini adalah untuk di ambil iktibar dan pengajaran bagi mereka yang ingin berbuat demikian. Bukannya untuk menunjuk-nunjuk atau riya', ujub atau takabbur.

Pada pagi satu Ramadhan 1429 (1 Sep 2008) ketika saya sedang membaca Al-Quran. Terbang seekor burung masuk ke dalam rumah ipar saya (ketika itu berada di kampung isteri). Setelah masuk, burung itu gagal mencari jalan keluar. Terbang ke sana ke mari di dalam rumah dan melanggar siling dan dinding. Saya , anak dan anak saudara cuba menghalaunya keluar dengan membuka pintu dan tingkap namun burung ini gagal juga mencari jalan keluar. Fikir saya, jika dibiarkan burung ini akan mati kerana beberapa kali melanggar siling dan dinding. Setelah hampir 15 minit burung ini bertenggek di atas rel langsir.

Saya teringat sepotong ayat Al-Quran yang diajar oleh pegawai seliaan saya, Hajjah Rosnah kepada saya dan yang dipelajarinya daripada Ustazah Fatma Azzahra (Hos Ar Rayyan).

Ayat 18, Surah Al-Baqarah yang bermaksud " Mereka tuli, bisu dan buta, maka tidaklah mereka akan kembali"

Menurut Hajjah Rosnah, ayat ini digunakan sebagai pendinding jika menghadapi bahaya seperti binatang buas / liar atau orang yang jahat kerana bila dibacakan ayat ini kepada mereka maka dengan izin Allah mereka akan tuli, bisu dan buta.

Saya bacakan ayat ini kepada burung tersebut (Dengan niat untuk menolongnya) sebanyak 3 kali dan saya naik tangga menuju ke arah burung tersebut dan dengan izin Allah saya berjaya menangkap burung ini dengan tangan sahaja. SubhanAllah!, jika difikirkan logik akal adalah mustahil bagi saya menangkap burung ini menggunakan tangan kosong. Ketika dibacakan ayat ini burung tersebut seolah-olah tidak mendengar dan tidak dapat melihat buat seketika sehingga saya menangkapnya. Setelah dilepaskan burung itu meluncur dengan laju ke udara. Tidak sampai 5 saat, burung ini sudah tidak kelihatan lagi.

Itulah mukjizat Al-Quran. Dengan izin Allah kita berupaya melakukan sesuatu dengan kalimah-kalaimah Allah di dalam Al-Quran. Sama-samalah kita mengambil kesempatan di bulan ramadhan yang mulia ini untuk membaca, mendalami dan mengkaji Al-Quran.

3 comments:

SlimOrg said...
This comment has been removed by the author.
SlimOrg said...

SubhanAllah!
Ilmu & amal seiring,
ilmu lebih berkat jika disebarkan,
ilmu tak berarti jika tidak diamalkan.

Sampaikanlah ilmu walau hanya sepotong ayat.

Terima kasih kerana anda telah menyebarkan ilmu utk diamalkan.

Azemi Ali said...

Salam slimorg.

Setiap umat islam wajib menghayati Al-Quran.Sama-samalah kita menerokai dan mendalaminya.

Salam Ramadhan, Salam Ukhwah.

Related Posts with Thumbnails