Friday, November 14, 2008

Futsal

Saya baru balik dari permainan futsal tadi. Dah lama tak main futsal. Ini dah sesi ke 3 Maplegold FC musim 2008/2009 selepas berehat untuk Ramadhan dan Syawal. Tapi ini perlawanan pertama saya selepas terlepas aksi 2 perlawanan awal. Puas hati juga dengan stamina sendiri, walaupun lama tak main tapi mampu juga untuk menjaringkan gol dan "assist". InsyaAllah minggu depan sesi seterusnya akan terus diadakan.
Teringat kata-kata Ustaz Meor mutawif bertugas untuk rombongan umrah kami di Mekah.
Katanya sesiapa yang nak pergi haji mesti menghadiri kursus haji dan juga melakukan senaman seperti berjogging dan kalau boleh masuk pertandingan marathon.
Haji adalah ujian fizikal. Untuk melakukan Saei jaraknya ialah 3.5km sementara untuk melontar pula 7km bergantung kepada jarak khemah daripada Jamrah.
Sehubungan itu disamping persiapan kewangan dan kerohanian, persiapan fizikal juga adalah sebahagian persiapan untuk menunaikan haji. Kesihatan dan fizikal yang baik akan membantu jemaah haji untuk melakukan ibadat dengan lebih sempurna. Haji adalah sebaik-baiknya dilakukan ketika usia muda kerana pada usia muda kudrat masih mampu mengatasi ujian-ujian fizikal ini.

No comments:

Related Posts with Thumbnails