Sunday, March 22, 2009

Cerita Motivasi Haji

Guru saya telah menunaikan fardhu haji pada tahun 90-an. Ketika itu beliau pergi bersama ibu dan isterinya. Ketika itu beliau baru bersara dan mengeluarkan semua wang simpanannya melebihi RM30,000 untuk menunaikan haji. Pencen bulanan yang diterimanya ialah sebanyak RM500.00 dan beliau tinggal di bandaraya Kuala Lumpur. Isterinya tidak bekerja.Bagaimana beliau akan menampung hidup dengan pencen sebanyak itu.

Beliau mengajar Al-Quran tetapi tidak pernah mengenakan bayaran. Ada pelajarnya yang memberi sumbangan ikhlas dan ada juga yang tidak. Beliau hanya mengharapkan keredhaan Allah. Rezeki setiap makhluk telah ditentukan oleh Allah.Saya pernah membaca sepotong hadis yang sedikit sebanyak berbunyi " Sesiapa yang mengejar akhirat, maka dunia akan mengejarnya".

Sejak kali pertama menjejakkan kaki di tanah suci, beliau telah kembali lagi ke sana lebih 10 kali untuk menunaikan umrah dan juga haji. Kalau tak silap beliau telah 8 kali menunaikan umrah dan 3 kali haji. Selalunya beliau ditaja oleh orang lain termasuk anak-anak muridnya. Siapa yang menggerakkan mereka untuk menaja beliau jika bukan Allah s.w.t. Allah s.w.t melimpahkan rahmat dan kurnianya kepada sesiapa yang dikehendakiNya.

Pada masa kali pertama beliau ingin ke tanah suci, beliau bertawakkal kepada Allah. Walaupun wang simpanannya habis dan berpencen kecil, beliau yakin Allah Ar-Rahim dan Ar-Rahman. Walaupun pencen belaiu kecil, beliau dapat menampung keluarganya dengan sempurna dan dapat ke tanah suci berbelas kali.

No comments:

Related Posts with Thumbnails