Saturday, September 13, 2008

Accident

Peristiwa ini berlaku sekitar hujung jun 2008. Ketika itu saya sekeluarga pergi ke restoran berhampiran rumah untuk memesan makan malam. Selepas pesan makanan, Saya ke kereta dan bercadang untuk membeli sedikit barang di ke pasaraya berdekatan. Saya hidupkan enjin, buka lampu, tengok belakang "clear" terus reverse ke belakang. Tiba tiba..BANGGGGGG... ada bontot kereta lain kereta menghentam bontot kereta saya.Terkejut kami sekeluarga.Saya telah kemalangan. Ada sebuah kereta yang juga mahu keluar parking melanggar kereta saya.
Saya masukkan kembali kereta ke petak parking. Kereta tadi tidak berganjak pun.Saya pergi ke arah kereta itu. Keluar seorang lelaki lingkungan 50-an, berkopiah, berjanggut dan berkain pelikat.
"Macam mana ko bawa kereta" tengking pakcik itu... Saya menghulurkan tangan untuk bersalam, dia menyambut.
"Macam mana jadi macam ni. Ini bukan salah saya" saya cuba memberi penerangan.
"Bukan salah kau, habis tu ko\au ingat kami yang salah"Tengking pak cik itu lagi
Isterinya juga turut keluar kereta dan memarahi saya..
Kelihatan di dalam kereta tersebut 3 orang anak mereka sekitar usia awal belasan tahun.
Kereta mereka, Proton Saga berusia lebih kurang lima belas tahun. Kemek sedikit di bahagian belakang. Kereta saya tidak kemek sedikit pun.
"Ni mahal ni nak baiki ni.Sekarang ni semua barang mahal" bebel pakcik itu. Mungkin masih terasa tertekan dengan kenaikan harga minyak tempoh hari (awal jun).
Saya tidak mahu bergaduh dengan pakcik ini. Tapi saya tidak bersalah.Saya yakin. Kereta saya mempunyai sensor. Sensor tidak berbunyi kerana kereta pakcik itu menghentam kereta saya dari belah tepi. Kereta pakcik itu tidak berganjak pun selepas kemalangan berlaku. Maknanya saya keluar dahulu dari parking.
"Macam nilah, kalau nak settle ni ko bagilah berapa yang kau ada. Ikhlas!" pinta pakcik itu.
Dalam hati saya berkata, apa nak buat ni.
"Sekejap ya pakcik" saya bergerak ke kereta.
Saya tanya isteri saya, pakcik tu nak duit walaupun kita tak bersalah.
"Orang macam ni kena ajar sikit bang"cadang isteri saya.
Saya lihat di restoran itu ada dua orang saksi kejadian. Saya tanya mereka adakah mereka melihat kemalangan tadi. Mereka kata tak melihat sepenuhnya tapi yakin saya tak bersalah.
"Dari jarak kereta kereta abang dan pakcik tu, memang salah pakcik tu sebab dia baru keluar. Dia patut tengok belakang dan bagi laluan.Pakcik tu juga tak pasang lampu." mereka memberi ulasan.
Saya bertambah yakin saya tak bersalah. Saya ucapkan terima kasih kepada saksi kejadian.
Saya keluarkan beberapa keping duit lima puluh ringgit dan bergerak ke arah pakcik tadi. Saya hulurkan tangan berisi kepada pakcik tersebut. dia menyambut tangan saya. Saya genggam tangannya kuat-kuat. Saya renung matanya dan berkata
"Saya yakin saya tak salah pakcik, tapi pakcik pun kata pakcik tak bersalah. Kalau pakcik nak duit ni pakcik ambilah. Apa-apa hal saya tuntut di akhirat sajalah .."
Pakcik tu semacam tersentak dengan kata kata saya.
"Tak apalah, saya salah..saya salah" cakap pakcik itu, menukar pengakuan dengan serta merta dan menolak duit pemberian saya. Saya masukkan duit tersebut ke dalam poket bajunya tapi sekali lagi dia menolak dan bergegas ke keretanya. Saya menghulurkan salam dan meminta maaf jika saya berbuat silap (Walaupun bukan salah saya). Pakcik itu menghidupkan enjin kereta dan berlalu dari situ dengan pantas. Hampir kemalangan lagi dengan kereta lain. Saya cuma mampu menggelengkan kepala.

2 comments:

mba said...

Salam;

Ayat "tuntut di akhirat tu" POWER !!!. Dah banyak kali berlaku.

Azemi Ali said...

Salam.

Masa tu tawakal je lah. InsyaAllah kalau duit tu hak kita ia tetap akan jadi hak kita.

Related Posts with Thumbnails