Wednesday, December 16, 2009

Menyukat Solat Diri



Saya menyapa seorang lelaki berumur kurang lebih 70 tahun di satu majlis. Kami berborak-borak kecil sambil menunggu majlis bermula. Setelah beberapa ketika, pakcik iti berbisik " Sekarang pakcik sakit. Sakit Hernia. Terasa panas sekali seumpama ekzos. Kalau kita pegang ekzos yang sedang panas begitulah rasanya. Panas!"

"Pakcik dah lama tak solat. Hampir 45 tahun pakcik tak solat. Bila sudah begitu lama kita tinggalkan, kita pun lupa... Pak cik belajar semula cara solat. " Lelaki itu meneruskan ceritanya.

Aku agak kehairanan kenapa lelaki ini bercerita begitu. Walau baru pertama kali bertemu sudah bercerita perkara yang bagi sesetengah orang seperti membuka aib sendiri. Lalu baru teringat rupanya aku sedang mengelek buku ini. Mungkin sebab buku ini pakcik itu senang berbicara mengenai solat.

Lalu aku cepat-cepat berkata "Semua orang melakukan dosa. Para Nabi juga melakukan dosa. Cuma Nabi Muhammmad S.A.W yang maksum iaitu terpelihara dari melakukan dosa. Kehebatan orang Islam bukanlah atas melakukan dosa, tetapi kehebatan kita ialah atas taubatnya"

"Pernah ada suatu riwayat yang menceritakan mengenai seorang lelaki yang telah membunuh 99 orang dan ingin bertaubat. Lalu dia pergi bertemu dengan seorang yang alim. Lelaki itu bertanya kepada orang alim, jika beliau bertaubat adakah diterima Allah? Orang alim itu menjawab, tidak. Lalu lelaki ini membunuh si alim tadi menjadikannya 100 pembunuhan. Kemudiannya dia ingin bertaubat dan mendengar ada seorang yang alim yang lain yang tinggal di luar negeri tempat tinggalnya. Lelaki ini bergegas ke sana untuk berjumpa dengan si alim dan ingin bertaubat. Namun dalam perjalanan lelaki ini jatuh, lalu mati"

"Akhirnya lelaki ini diterima taubatnya kerana tempat dia mati itu lebih hampir satu kaki dengan negeri si alim berbanding tempat tinggalnya. Saya tidak pasti adakah ini riwayat yang sahih atau kisah Israiliyat. Namun kita boleh mengambil pengajaran darinya."

"Sesungguhnya Allah SWT menerima taubat hambanya selagi kita tidak menyekutukannya dan selagi nyawa tidak sampai ke halkum" Aku memberi motivasi panjang lebar kepada pakcik itu.

"Bila saya solat, sakit saya berkurang. Panas nya hilang. Saya rasa lega. tetapi kena selalu solat" Pakcik itu menyambung bicara.

"Allah nak tunjuk sesuatu kepada saya. Bila rumah saya dinaiki air, tempat saya solat tidak digenangi air wlaupun tempat lain ada air. Sungguh ajaib. Allah bagi tanda.." ujar pakcik itu lagi.

Hebatnya solat!

Semoga Allah SWT mengampunkan dosa-dosa pakcik ini dan terus menerus memberi hidayah kepadanya. Amin.

azemiali.blogspot.com

No comments:

Related Posts with Thumbnails