Sunday, August 24, 2008

Iktibar dari Tanah Suci - Keberkatan

Assalamualaikum

Ya Allah rahmatilah pembaca-pembaca blogku yang beragama Islam ini dan seluruh ahli keluarganya. Semoga mereka didatangi dengan kesenangan dan nikmat yang mendadak dari Allah.

Sekadar berkongsi pengalaman yang tidak seberapa.

Dalam penerbangan ke Madinah untuk mengerjakan Umrah saya telah berbincang dengan kawan lama saya (satu sekolah) mengenai duit. Beliau bertugas di bahagian kad kredit di sebuah bank. Beliau menceritakan ada seorang lelaki yang mendapat gaji RM20,000.00 (Wow! besarnya gaji) memohon kad kredit Platinum dari Bank tempat beliau bekerja. Lalu beliau menyemak latar belakang kewangan lelaki tersebut.

Alangkah terkejutnya beliau kerana mendapati lelaki ini mempunyai hutang kredit kad yang banyak. Lelaki itu terpaksa membayar caj minimum (5% daripada jumlah hutang)lebih dari RM20,000.00 sebulan. Atau dengan kata lain jumlah hutang kad kredit yang terkumpul ialah sebanyak RM400,000.00. Ini bermakna jika lelaki ini membayar hutang minimum kad kreditnya, beliau tidak mampu untuk makan dan minum apatah lagi menyara keluarganya. Jika beliau gagal membayarnya pula beliau bakal berdepan pelbagai masalah seperti disaman oleh bank-bank.

Kemudian pada hari kedua di Madinah saya tanpa sengaja telah menemubual seorang tukang sapu yang berasal Bangladesh. Atau di Malaysia dikenali dengan panggilan Mat Bangla.

Ketika itu saya menolong seorang kakak dan makcik yang sesat jalan. Saya disapa oleh oleh tukang sapu Bangla ini dalam bahasa melayu. Setelah kakak dn makcik tadi menemui jalan pulang. Saya menemubual pemuda tersebut.

Beliau menyatakan yang beliau pernah bekerja selama 5 tahun di Malaysia sebab itu beliau boleh berbahasa melayu. Katanya gaji di Malaysia tinggi iaitu RM700.00 sebulan. Gaji di Madinah murah sahaja cuma 250 Riyal sebulan(matawang Arab Saudi :Kadar tukaran pada masa itu = RM220). Beliau baru bekerja selama 18 bulan di Madinah.

"Pernah hantar duit ke kampung?" tanya saya.

"Baru sekali, itupun cuma 10,000.00 Riyal. (ataupun 1.8 juta Taka : matawang Bangladesh.)

Gaji beliau cuma 250 Riyal x 18 bulan bekerja di Madinah= 4,500 Riyal. Bagaimana beliau dapat hantar duit kepada ibunya di kampung melebihi dari pendapatannya?

Saya berfikir kenapa saya mendapat pengalaman ini. Saya bersyukur mendapat pengajaran ini dari Allah. Saya bertambah yakin yang rezeki itu datang dari Allah kepada hambanya. Gaji yang besar tidak semestinya akan kaya. Tidak semestinya gaji kecil itu rezekinya sedikit. Yang penting adalah keberkatan atas rezeki yang dikurniakan oleh Allah.

Pengalaman ini membuktikan kepada saya yang gaji sebanyak 250 Riyal itu adalah lebih besar dari gaji sebanyak RM20,000.00.
Dalam Islam 1+1 tidak semestinya 2. Mungkin 3, mungkin 5, mungkin 10, mungkin 100 bergantung kepada keberkatan. Mungkin juga 0 atau -10 bergantung ianya berkat atau tidak.

1 comment:

zz said...

Assalamualaikum,
azemi....feel free to leave a comment at my blog too...

Related Posts with Thumbnails