Monday, March 2, 2009

Sumpahan

Pada awal karier kurang lebih sepuluh tahun yang lalu saya ada berkata kepada seorang penyelia stesen minyak. " Behati-hatilah, sekarang ni banyak stesen minyak kena rompak".
Selang 2 hari stesen minyak itu kena rompak.
Jika saya ke stesen minyak itu lagi, pekerja-pekerja di situ menasihatkan saya agar tidak bercakap sembarangan. " Mulut tu kau tu masin, jangan cakap bukan-bukan".
Itu sumpahan ke?

Teringat ketika makan di kedai makan MW. Masa itu baru balik dari pejabat lebih kurang pukul 10.30 malam. Dan belum makan malam. Ketika itu berdua bersama isteri. Setelah setengah jam order 2 set makanan untuk 2 orang. Pelayan menghantar hanya satu set makanan sahaja. Saya tanya " Mana satu lagi?. Dengan selamba pelayan itu menjawab " "Tadikan order satu je....". Darah menyirap. Hati pun berdetik " Kalau macam ni punya layanan, 3 bulan lagi tutuplah kedai ini.
Selang 3 bulan kemudian kedai tu pun tutup.
Itu sumpahan ke?

Teringat pula masa ambil pakaian dekat kedai dobi. "Ok ni duitnya saya bayar, baki 2ringgit ya.." ucap saya. Pekerja Indonesia di kedai itu mengambil duit tetapi tidak dapat memulangkan baki kerana tidak cekap menggunakan sistem yang serba canggih di kedai itu. "Saya belum dapat wang baki" saya ulang permintaan sekali lagi.
Pekerja itu masih gagal memulangkan duit baki. Selepas lebih 10 minit baru dapat duit baki. Hati pun berkata " Kalau nak bayar pun susah, 3 bulan lagi tutuplah kedai ni.
Selang 3 bulan kemudian kedai dobi itu pun tutup terus tak buka-buka lagi.
Itu sumpahan ke?

Teringat pula kedai yang menipu pelanggannya kerana memaparkan harga yang berbeza di menu dan mengenakan bayaran yang lebih. Sama jugak, bila hati berdetik. Kedai pun bangkrap juga.
Itu sumpahan juga ke?

Tadi hati berdetik lagi. Kali ini sebuah bank pula. Tidak mustahil 3-6 bulan lagi bank ni pun kena beli dengan bank lain. Siapa yang susah ? Pekerja bank jugak. Jaga ler pelanggan sebelum terlambat.
Sesumpah lagi?

Ini semua bukan sumpahan. Ini semua bab tak jaga pelanggan. Kalau pelanggan tak di jaga tak usahlah berniaga. Buang masa saja. Bukannya sumpahan tetapi tak dapat tanggung kos seperti sewa kedai, pekerja, dan overhead lain. Pelanggan tak datang kedai pun lingkup. Bukan sumpahan tetapi analisis kewangan sahaja.

Bab rompakan tu pula, masa tu musim tahun baru cina. Berdasarkan statistik memang banyak rompakan. Kebetulan analisis dan kebarangkalian mengena. Bukan mulut masin, kalau masin dah lama kena darah tinggi.

Sekarang ni ramai orang tak ada gaji. Kadar jenayah makin meningkat. Hati-Hati.

No comments:

Related Posts with Thumbnails