Sunday, October 4, 2009

4 Open Houses and a Funeral

Hari ini kami mendapat beberapa jemputan rumah terbuka aidilfitri. Sudah menjadi adat moden bagi warga kota membuat rumah terbuka. Konsep rumah terbuka ini amat baik sekali untuk merapatkan ukhwah di kalangan saudara mara, sahabat handai dan jiran-jiran. Pada waktu inilah dapat berjumpa dan bersua muka dengan sahabat yang sudah lama tidak bertemu. Cuma kerana faktor lokasi, masa dan kesesakan lalu lintas kadang kala agak memeningkan kepala bagi memilih rumah terbuka mana yang perlu dihadiri. Kami sekeluarga mendapat beberapa jemputan untuk hadir rumah terbuka hari ini. Ada juga perkahwinan anak tokoh agama yang terkenal. Atas beberapa faktor kami dapat hadir 4 buah rumah terbuka sahaja.

Pada sebelah pagi kami berada di rumah. Selepas zuhur kami pergi hadir rumah jiran yang rapat. Berlainan blok tetapi hubungan kami semakin erat kerana kami selalu ada aktiviti bersama seperti futsal bagi lelaki dan aktiviti menjahit dan memasak bagi wanita. Kami berada di rumahitu sehingga waktu Asar. Pada waktu Asar saya sempat ke Surau Jenaris dan agak terkejut melihat ramai orang di surau. Walaupun jemaah di surau ini selalunya ramai tetapi tidaklah seramai ini. Rombongan dari mana ini agaknya, fikir saya. Kelihatan ramai pelajar sekolah memakai baju batik. Ketika itu

Bila masuk ke ruang solat kelihatan sekujur jenazah terbaring di saf belakang. Rupa-rupanya ada kematian. Selepas solat Asar, solat jenazah diadakan. Kemudian saya mendapat tahu si mati ialah salah seorang jemaah surau. Usianya baru 48 tahun. Meninggalkan 5 anak kandung dan seorang anak angkat. Anak sulung beliau berusia 12 tahun. Isteri beliau seorang guru. Beliau diserang strok dan meninggal dunia selepas 2 hari koma. Beliau seoarng yang baik. Saya sering melihat beliau di surau.

Saya mengambil kesempatan untuk mengiringi jenazah ke tanah perkuburan dan berada di sana hingga selesai pengebumian.  Melihat jenazah dikebumi dan mendengar talkin sebagi iktibar untuk orang yang masih hidup. Selepas pulang ke rumah hampir pukul 6 petang. Badan terasa amat letih. Melihat pengebumian di bawah sinaran cahaya mentari petang sudah meletihkan badan. Bagaimana pula degan si penggali kubur dan mereka yang menguruskan. Dan bagaimana pula dengan jenazah. Mati itu datang tiba-tiba. Sudahkan sempurna persiapan yang dibuat untuk menghadapi mati. Mati adalah sesuatu yang pasti berlaku.

Sebelum Maghrib kami bertandang ke rumah jiran sebelah. Selepas Maghrib kami ke rumah abang di Taman Bukit Baru dan sempat solat Isya' berjemaah di Surau Al-Hidayah. Surau yang indah dan didirikan solat Jumaat. Namanya sama dengan putri sulung kami. Pulang dari sana kami berkunjng ke rumah jiran yang baru pindah. Satu blok dengan rumah kami.

Musim raya kita banyak bergembira. Banyak menikmati makanan yang lazat-lazat. Namun, ingatlah juga kepada kematian. Kematian itu memutuskan kelazatan hidup. Mengingati mati itu amalan orang yang bijaksana.

2 comments:

Asnija said...

Salam,
Mengingat mati ni memang menginsafkan...semalam baca tak pasal mayat 30 tahun masih elok...nak tahu sangat amalan dia...sayapun dengar kat radio IKIM....subhanallah....

Azemi Ali said...

Assalam,

Saya ada terbaca di akhbar tapi tidak tahu apa amalan soleh beliau. Ini adalah antara tanda-tanda kekuasaan Allah SWT.

Related Posts with Thumbnails