Monday, October 19, 2009

Tom dan Hidayah


Entri kali ini bermula mengenai kucing lagi. Tom si kucing. Tom sudah selamat melahirkan 3 anak kucing yang comel pada 10.10.2009. Tommy, Timmy dan Tikki anaknya diberi nama oleh anak-anak saya. Keesokkan harinya, saya agak terkejut kerana ada  lima ekor kucing. Bagaimana boleh jadi begitu? Adakah kucing boleh melahirkan anak dalam selang masa ?

Kemudiannya saya mendapat tahu yang 2 ekor anak kucing tambahan itu ialah kepunyaan jiran. Dinamakan Ana dan Ani. Jiran meminta tolong Tom menyusukan kedua-anak kucing tadi. Saya tidak pasti adakah jiran itu meminta izin dari Tom atau tuan Tom. Itu tidak penting. Yang pentingnya Ana dan Ani sudah dibuang oleh tuan ibunya. Kucing tidak akan membuang anak tetapi manusia bertindak demikian.  Ana dan Ani perlukan susu. Jadi Tom menjadi ibu susuan kepada mereka. Boleh kah?




Saya pernah membaca mengenai sirah Nabi. Baginda ada ibu susuan iaitu Halimah binti Abu Zuaib as-Sa'diah atau lebih dikenali sebagai Halimatul Sa'diah. Orang Arab pada masa itu menghantar anak-anak mereka ke padang pasir sejak lahir hingga beberapa tahun agar anak mereka membesar menjadi orang yang kuat dan cergas seperti Arab Badwi.

Berbalik kepada Tom. SubhanAllah! Maha Suci Allah. Tom menyusukan anak susuannya. Itulah kelebihan haiwan. Tom tahu Ana dan Ani bukanlah anaknya tetapi Tom dikurniakan naluri kehaiwanan oleh Allah. Tom mendapat Hidayah. Hidayah Tabii.



Hidayah boleh dibahagikan kepada 5 kategori iaitu Hidayah Tabii, Hidayah Hawasi, Hidayah Akal, Hidayah Agama (Islam) dan Hidayah Taufik.

Hidayah Tabii diberi secara semulajadi kepada makhluk. Tanpa diajar bayi pandai menghisap susu daripada ibu. begitu juga anak haiwan. Penyu pula setelah menetas akan berenang ke laut dan ke daratan. Macam mana anak penyu itu tahu? Itulah Hidayah Tabii yang dikurniakan oleh Allah.

Hidayah hawasi pula ialah pancaindera yang ada pada manusia. Contohnya mata boleh melihat. Namun ianya adalah terbatas. Mata hanaya dapat melihat apa yang nyata sahaja. Manusia dan haiwan boleh melihat.

Untuk menjawab apa yang tidak boleh dilihat oleh mata, Hidayah Akal memainkan peranan. Apa yang tidak dilihat oleh mata dapat dijangkau oleh pemikiran. Hanya manusia yang diberikan akal.

Pemikiran tanpa panduan akan membawa kepada kesesatan. Oleh itu hidayah agama Islam amat penting untuk membimbing umat manusia. Pada peringkat ini hanya manusia yang terpilih sahaja diberikan Hidayah Islam.

Bersyukurlah kerana kita diberikan hidayah sebagai seorang Islam. Hidayah Islam semata-mata belum  menjamin keselamatan dan kejayaan duania akhirat. Islam dirosakkan oleh orang Islam sendiri. Orang Islam yang tidak solat meruntuhkan agama Islam. Masuklah Islam secara sepenuhnya Hidayah Islam sahaja belum menjamin kejayaan dunia dan akhirat. Orang Islam yang berjaya ialah yang bertakwa. Untuk bertakwa manusia perlukan Hidayah Taufik.

Seseorang itu telah mendapat taufik dan hidayah apabila hidupnya selaras dengan  kehendak Allah SWT. Dengan hidayah ini barulah Islam dapat diamalkan secara menyeluruh dalam hidup seseorang Muslim. Muslim yang dapat hidayah taufik mampu memahami ilmu, melakukan ketaatan, membenci dosa, menikmati kemanisan beramal dan mendapat pertolongan dan bantuan Allah SWT.

Di tahap manakah tahap hidayah kita?

3 comments:

Asnija said...

Thanks untuk ilmu pasal hidayah ni...best sangat...

Atikah said...

Salam en_azemi...

terima kasih... perkongsian ilmu yang bagus sekali...

Azemi Ali said...

Salam Datin Asnija dan Atikah.

Terima kasih.

Related Posts with Thumbnails