Sunday, October 12, 2008

Bukit Uhud dan Makam Syuhada




Gambar di atas sekali ialah sebahagian dari Bukit Uhud. Gambar ini diambil dari atas Bukit Rummah (Bukit Pemanah).
Gambar kedua ialah Makam Syuhada Uhud (Makam para Sahabat yang Syahid semasa Perang Uhud).Diriwayatkan 70 orang Sahabat syahid di sini.

"Anas bin An-Nadhar Radiyallahu'anhu (Syuhada Uhud) maju dalam medan perang. Dia membantai musuh dengan keberanian yang amat luar biasa. Tatkala dia terkena sebatang pedang musuh dan sudah berada dalam keadaan sakratul maut, dia berkata kepada Sa'd bin Mu'adz Radiyallahu'anhu yang datang menghampirinya :
"Menjauhlah dariku, wahai Sa'd. Demi Allah,sesungguhnya aku telah mencium bau syurga dari sebalik bukit Uhud ini ". (Al Bukhari dan Muslim) "- Dipetik dari buku Sakratul Maut, Bersediakah Anda Menghadapinya? karya Dr. Aidh Bin Abdullah Al Qarni.

Maukah kita pahala sebesar bukit Uhud?
"Sesiapa yang bersembahyang dan menghantar jenazah, dia mendapat pahala satu qirath. Jika dia berdiri hingga jenazah dikuburkan, dia mendapat dua qirath. Satu qirath seperti besarnya Bukit Uhud "- Hadis riwayat Bukhari dan Muslim - dipetik dari buku Haji Muda karya Ridzwan Bakar.

Saya pernah mendengar cerita, ada jemaah haji dan umrah yang melawat makam Syuhada ini dapat mencium bau yang wangi (bau kasturi) terutama di kalangan kanak-kanak. Sekiranya berpeluang ke sana berdoalah kepada Allah agar dapat mencium bau kasturi ini. Saya juga ada mendengar cerita yang dahulu kawasan ini tidak berpagar dan ada jemaah yang menguis tanah makam ini dan masih terdapat darah mengalir. Kemudian kawasan ini dipagar untuk mengelakkan pencerobohan.

No comments:

Related Posts with Thumbnails