Saturday, October 18, 2008

Kurus

Semasa bulan Rejab tahun ini berat saya 72kg, sekarang di bulan Syawal hanya 60kg. Turun lebih 12 kilo. Bila bertemu kawan-kawan hampir semua berkata, "Kurusnya kau Mi"
Kenapa saya kurus? Sebab utamanya ialah berpuasa. Kalau ikutkan BMI (Body Mas Index) saya dah turun dari slightly overweight ke underweight. Bila difikir-fikirkan runsing juga. Sakit ke aku ni?
Kurus tak semestinya tak sihat. Kurus mungkin lebih sihat dari berat ideal. Lagipun ada ke BMI dalam Islam? Orang yang sihat dan mempunyai fitness tinggi macam pemain bolasepak profesional pun meninggal dunia juga bila tiba masanya. Teringat kisah Marc Vivien Foe bekas pemain Manchester City dan Cameroon yang meninggal ketika berusia 28 tahun semasa perlawanan bolasepak antarabangsa beberapa tahun dulu.
Bila terbaca kisah Khalifah Umar Abdul Aziz yang menjadi kurus selepas hanya seminggu menjadi khalifah dalam buku Sakratul Maut karya Dr. Aidh Al-Qarni saya menjadi lega. Khalifah Umar menjadi kurus kerana terlalu runsingkan tanggungjawab dan beban yang dipikulnya sebagai seorang khalifah. Beliau tidak lena tidur malam. Tak berselera makan kerana beban tanggungjawab yang dipikulnya.
Saya jadi kurus kerana berpuasa. "Jika sebab puasa tak perlulah risau kerana puasa memberi kekuatan dalaman kepada kita. Puasa membersihkan jiwa." bisik saya kepada diri sendiri untuk melegakan hati.

No comments:

Related Posts with Thumbnails