Monday, October 6, 2008

Meremang Bulu Roma

Teringat kisah di Madinah pada hari kedua di sana. Sesudah Asar saya bergerak keluar Masjid dan singgah minum air zam-zam. Ketika minum seorang Arab menegur dalam bahasa Inggeris. Mukanya bersih dan sentiasa tersenyum.
"Tuan dari mana?" Tanya orang Arab itu.
"Saya dari Malaysia" Jawab saya.
"Malaysia!, saya pun tinggal di Malaysia, saya berasal dari Palestin tetapi sekarang mengajar di UIA dan tinggal di Gombak" Terang Pak Arab ini dengan nada yang ceria.
"Saya tinggal di Kajang, tuan tinggal di Gombak, jaraknya tak sampai 40km tapi kita tak pernah berjumpa, kita berjumpa di sini, di Masjid Nabawi, 8,000km jauhnya dari tempat tinggal kita. Setiap sesuatu itu ada hikmahnya, Apakah hikmahnya pertemuan kita ini? ujar saya.
"Tengok lenggan saya ni, bulu roma saya meremang" kata Pak Arab itu.
"Tengok lenggan saya pula, pun sama" kata saya.
Inilah pertama kali bulu roma saya meremang serentak dengan seorang asing yang tidak dikenali. Di hotel saya bertanyakan seorang kawan, Hj. Ramlan mengenai perkara ini dan beliau menyatakan pada masa itu Allah telah menyatukan hati kamu berdua, sebab itu berlaku perkara sebegitu. Fikir saya mungkin pada masa itu frekuensi otak saya dan pak arab itu berada pada hertz yang sama.
Lelaki arab itu ialah Dr. Radwan Jamal seorang pensyarah di UIA yang pengkhususannya ialah Tafsir di Jabatan Quran dan Sunnah. Mungkin suatu hari nanti saya boleh berguru dengannya. Mungkin sebab itulah berjumpa dengan beliau.

No comments:

Related Posts with Thumbnails