Thursday, April 9, 2009

Prof. Diraja Ungku Aziz

Dua tiga hari lepas, saya terbaca sebuah buku kecil terbitan Pelanduk Publication mengenai Prof. Diraja Ungku Aziz(PDUA). Sebuah biografi ringkas mengenai beliau. PDUA lahir di kotaraya London pada tahun 1920. Ibunya seorang Turki yang memeluk Islam dengan nama Hamidah bt Abdullah manakala bapanya Ungku Abdul Hamid berasal dari Batu Pahat. Ketika usianya 4 tahun ibunya meninggal dunia.

Beliau adalah satu-satunya Prof. Diraja di Malaysia.

Fakta yang menarik minat saya ialah walaupun beliau boleh dianggap sangat pandai atau mungkin genius, beliau hanya mampu membaca pada usia 12 tahun. Ya ke? Betul. Umur 12 tahun. Ini adalah kerana beliau banyak bertukar sekolah dari sekolah Arab, Inggeris, Melayu dan sebagainya.

Kita perhatikan trend sekarang ibu bapa mahukan anak mereka membaca pada usia seawal 4 tahun. Jadi ibu bapa di Malaysia sekarang ini tidak perlu risau jika anak anda belum boleh membaca pada usia 4, 5 atau 6 tahun hatta 12 tahun sekalipun. Sebab pada waktu mereka boleh kata mereka lebih dulu boleh membaca berbanding PDUA.

Cuma kehebatan PUDA ialah beliau sangat suka membaca. Beliau membaca dari mula boleh membaca sampai sekarang. Semasa bersekolah, beliau membaca hampir kesemua buku di library sekolah. Beliau membaca dari pagi sampai malam. Ke mana sahaja beliau pergi akan membawa buku bersama.

Umur berapa anda boleh membaca? Tentu anda lebih genius daripada PDUA. Teruskan membaca blog saya. Terima kasih.

1 comment:

Shafek said...

Salam semua,
Sekarang ni mak bapak banyak beri tumpuan kepada formal akademik. Kadang-kadang kita lupa, informal akademik lebih membentuk insan yang baik dan sempurna.

Related Posts with Thumbnails