Saturday, May 23, 2009

Jom Makan Buah











"Dan Dialah yang menurunkan hujan dari langit lalu Kami tumbuhkan dengan air hujan itu sejenis tumbuh-tumbuhan, kemudian Kami keluarkan daripadanya tanaman yang menghijau, Kami keluarkan pula dari tanaman itu butir-butir (buah) yang bergugus-gugus; dan dari pohon-pohon tamar(kurma), dari mayang-mayangnya (Kami keluarkan) tandan-tandan buah yang mudah dicapai dan dipetik; dan (Kami jadikan) kebun-kebun dari anggur dan zaiton serta buah delima, yang bersamaan (bentuk, rupa dan rasanya) dan yang tidak bersamaan. Perhatikanlah kamu kepada buahnya apabila ia berbuah, dan ketika masaknya. Sesungguhnya yang demikian itu mengandungi tanda-tanda (yang menunjukkan kekuasaan kami) bagi orang-orang yang beriman".

Ayat 99, Surah Al-An'am.

5 comments:

cikgu mas said...

salam en.mie..

cantik entri kali ni,colourful buah2 tu,,,tak pelik ker towkey buah tengok cik mie snap2 gambar?

cam tu lah cik mie,kalau pi pasar tani,kalau bwk duit 50hennggget,rasa tak de makne yer..rambang bijik mata,nafsu membeli membuak2,akhirnya dok dalam fridge buah jadi jeruk dalam fridge,sayur berakar balik,akhirnya membazir ..tak dan nak memasak.keinginan tu ada,bila penat,nasi bungkus n roti canai jawabnye...

Azemi Ali said...

Salam cikgu Mas,

Tokey buah tak perasan tadi sebab diorang pun tengok nabil dan irma.

R50.00 tak apa la ni, tapi Alahmdulillah minggu lepas isteri beli saya beli lauk RM44.00 jer, tahan dua minggu. Siap boleh ajak orang makan kat rumah lagi. Saya pun pelik kenapa lambat habis walaupun setiap hari masak. Hikmah bila dah pendapatn isi rumah berkurang kot. The Power of Less.

Atikah said...

Salam en Azemi...

Tu ler berkat mengundang orang lain makan kat umah... rezeki tak pernah habis...

Azemi Ali said...

Salam cik atikah.

Harap-harap begitulah.Rezeki yang berkat ialah yang dikongsi dengan ramai orang.

Salam ukhwah

Anonymous said...

isteri cik mie masak sedap tau.pastu pandai masak macam macam lauk pauk dessert dll. untung kami duduk berjiran dgn tuan mie. hari tu tuan mie jemput kitorang makan makan. sedapppppp. terima kasih tuan mie.

Related Posts with Thumbnails