Thursday, June 11, 2009

Unta




Unta adalah binatang yang unik. Ia amat setia kepada tuannya. Ia akan patuh jika tuannya suruh ia tunggu di sesuatu tempat. Ia tidak akan bergerak , sanggup tidak makan atau minum demi mematuhi tuannya.

Jika diperhatikan cara haiwan ini duduk dan bangun , ianya seperti orang sedang solat. Seolah-seolah sedang rukuk dan sujud ketika ia duduk. Dan semasa ia bangun dari duduk seolah-olah bangun dari sujud.

Ini adalah antara makluk ciptaan Allah agar manusia mengambil iktibar darinya.

4 comments:

cikgu mas said...

salam en mie

walaupun awak suka`perkenakan`saya,tapi bab idea dan pemerhatian saya memang tabik spring dunloop kat awak..peergh idea awak kreatif..

jadi kenapa saya suka unta??,cam tu lah..saya sangat mengagungkan kesetiaan..unta adalah binatang yang setia,perhatikan cara duduk bangun tersangatlah sopan santun yer...lagi satu mata unta sangat sayu..laksana kerdipan mata wanita arab..betul tau..

nyata awak bukan sahaja bergelumang dengan dunia angka tapi dengan dunia kebinatangan gak..awak bijak dalam permerhatian..macam2 saya dah explore dunia kebinatangan kt zoo awak ni,ada burung,unta,biawak,gajah..bila nk cerita pasal boyer????

pERHATI DAN INSAFI LAH..BINATANG TAK BUAT APA MANUSIA BUAT,TAPI MANUSIA SUKA BUAT APA YANG BINATANG BUAT,..BETUL KAN!!

Azemi Ali said...

Salam CM,

Bolehlah kita korban unta ni raya haji nanti ya..

Setiap makhluk ciptaan Allah ada peranannya masing-masing untuk kegunaan dan iktibar manusia. Manusialah makhluk paling baik tetapi taraf manusia akan jatuh lebih rendah dari haiwan jika tidak beriman dan akan naik lebih tinggi dari malaikat jika iman kita meningkat.

perhatikan alam dan bac al quran, kita akan dapat melihat kekuasaan Allah. Nank tahu lanjut baca buku Al-Quran saintifik karya Dr. danial ZA.

Thanks for keep coming tu this blog.

Terima kasih juga kepada silent readers. I know u are out there. Feel free to write something.

afisazlie said...

salam che mie...

ni kes mengidam nak makan kari unta ke ni? hehehe

Azemi Ali said...

Salam Sazlie

Terima kasih mai sini. Saya tak mengidam daging unta itu tapi adalah sorang cikgu tu dah mengamuk pasal kari unta... siapa ya?

Gurau je..

Apa yang penting ialah pengajaran yang kita boleh dpat dari unta.

Related Posts with Thumbnails